Reisijad vs. piloot: tund aega enne lendu
On tavaks, et inimesed peaksid lennujaamas olema vähemalt tund aega enne väljalendu, et anda ära oma pagas, läbida turvakontroll ja olla õigel ajal väravas pardaleminekut ootamas. Mida teeb sel ajal aga piloot?
KA PILOODI tööaeg algab tund aega enne väljalendu. Kontrollitakse ilmastikuolusid nii teekonnal kui ka alternatiivsetes lennujaamades. Samuti tagatakse valmidus mujale maanduda ootamatu raja sulgumise korral sihtlennujaamas. Arvutatakse välja täpne lennuaeg ning tellitakse vastavalt sellele kütust. Pärast lennuettevalmistust liigub kogu meeskond turvakontrolli. See läbitakse eelisjärjekorras, kuid protseduur on sama, mis reisijatel.
Sel ajal, kui reisijad ootavad väravas, on piloodid juba lennukis ning teevad ettevalmistusi: kontrollitakse hooldusdokumentatsiooni, lennukile tehakse väline vaatlus veendumaks, et sel pole vigastusi. Pardateenindajad kontrollivad, et vajalikud vahendid reisijate teenindamiseks on töökorras. Kui ettenähtud kontrollid on tehtud, annab meeskond lennujaama töötajatele nõusoleku inimeste pealevõtmiseks. Seejärel kuulevad reisijad kutsungit, et pardaleminek on avatud, ning suunduvad pileti ja dokumendiga järjekorda. Piloodid saavad dokumendid reisijate arvu ning pagasi koguse kohta. Lennuki stardikaal sisestatakse nüüd pardaarvutisse, mis kalkuleerib välja lennuki massikeskme, samuti turvaliseks õhkutõusuks vajaliku hoovõtu pikkuse, arvestades tuule suunda ja kiirust ning õhutemperatuuri jms.
Kui reisijad on leidnud oma istekoha, asetanud käsipagasi peakohal olevasse pagasiruumi, kinnitanud turvavöö ning sirvivad mugavalt oma toolil pardaajakirja või värsket ajalehte, teatab lennujaama väravatöötaja (gate agent) lennumeeskonnale, et pardal on kõik, kes õigeks ajaks väravasse jõudsid. Seejärel kinnitab üks stjuardessidest reisijate pardalolekut meeskonnale ingliskeelse sõnapaariga boarding completed (kõik on pardal). Piloodid allkirjastavad pardamanifesti, mis sisaldab lennuki stardikaalu, reisijate lõplikku arvu, kütuse kogust jms. Pardateenindajad informeerivad piloote teatega cabin secured (kabiin turvaline), mis tähendab, et reisijad on turvavöödega kinnitatud ja lennuk võib alustada liikumist. Meeskond küsib seejärel lennujuhtidelt luba mootorite käivitamiseks ning lennuki väravast väljatõukamiseks. Üldjuhul saadakse luba kohe, kuid on ka olukordi, kus piloodid peavad seda pikemalt ootama.
Sel ajal, kui reisijad vaatavad vaikselt raja poole ruleeriva lennuki aknast välja, teevad piloodid viimaseid kontrolle ja ootavad lennujuhtimistornist stardiluba. Selle saamine oleneb suuresti liiklustihedusest. Näiteks on maanduvatel lennukitel alati eesõigus. Kui lennuk alustab mootorite mürinal hoovõttu, juhib üks piloot lennukit ning teine jälgib mootorite tööd, olles vähimagi kõrvalekalde puhul valmis starti teatud hetkeni katkestama. Kui õige kiirus on saavutatud, viib tiibade tekitatud tõstejõud kuni mitusada tonni kaaluva lennuki mängleva kergusega õhku. Peatselt oleme juba pealpool pilvi.
Artikkel ilmus Nordica pardaajakirja Time Flies numbris kevad-suvi 2018