Stella Soomlaisi looming poeb naha alla
Nahadisainer Stella Soomlaisi looming on pealtnäha minimalistlik ja hillitsetudki, kuid sel on kanda oma suur, unistusi ja eesmärke tulvil lugu: Soomlaisi kaubamärgiga toodete elukäik peab olema võimalikult keskkonnasõbralik ja eluiga maksimaalselt pikk.
Veelgi enam, selle hooaja sügisest asus Soomlais katsetama ärimudelit, mida mujal maailmas tuntakse kui pay per use – teisisõnu pole kliendil enam vaja Soomlaisi firmamärgiks kujunenud kotte endale päriseks osta, sest maksma hakatakse koti kasutamise eest. Kandja ei pea seega tingimata olema koti omanik, vaid keskseks muutub kott kui teenus, mida disainer kliendile pakub. Et Soomlaisi kasutatav taimparknahk on kvaliteetne, kuid võrdlemisi kapriisne materjal, kuuluvad tegutsemismudeli juurde lahutamatult ka vahepealsed hoolduskuurid, mil nahka puhastatakse ning tekkinud kasutusjälgi silutakse. Kui klient aga otsustab, et soovib uut kotti, võib ta olemasolevast igal hetkel loobuda.
Akadeemilises plaanis huvitus Soomlais ringmajandusest juba 2010. aastal oma magistritöös, kuid järgnenud paar aastat peamiselt eratellimusi valmistades õpetasid peensusteni jälgima kotidisaini funktsionaalsust ja materjali maksimaalset ärakasutamist. Nii jõudis ta ringmajanduseni tagasi ning suve hakul Telliskivi loomelinnaku servale kolinud esinduspoes ja töökojas tegeletakse igapäevaselt ka tootearendusega.
Hetkel on valikus 12 mudelit, mille seas on konkurentsitult populaarseim Stella enda suur lemmik – seljakott. Võimalikult leidlikult soovitakse ära kasutada ka nahajääke, millest saab valmistada väiksemaid esemeid – käepaelu, rahakotte, võtmehoidjaid –, või anda neid edasi käsitööringidele. „Tahan rõhutada, et vastutus on korraga nii loojal kui ka tarbijal. Ma ei poolda võidujooksu trendidega – pigem soovin, et inimene valiks hoolega ning tunneks kaalutletud valikust kaua rõõmu,” lausub disainer.
Artikkel ilmus Nordica pardaajakirja Time Flies numbris sügis-talv 2017