Paljulubavad ÖÖD
Kui ei teaks, et Jõelähtmele on mõnisada meetrit rannast kerkinud klaastahukas, võiks ringi uitav jalutaja sellele vabalt kas otsa kõndida või paremal juhul ehmatusega pääseda. See, kuidas klaaspaneelidest koosnev, 18-ruutmeetrise põrandapinnaga väikemaja horisondi ja ümbrusega ühte sulab, on nagu muljetavaldav mimikri. “Siinse näidismajaga seda veel juhtunud ei ole, aga metsa vahel kliendiga jalutades on tõesti ette tulnud, et maja annab ennast kätte alles viimasel hetkel,” ütleb ÖÖD nime kandva moodulmaja insenertehnilise ja arhitektuurse lahenduse autor Jaak Tiik.
ÖÖD moodulmajad on varustatud kõige vajalikuga, millega teisedki hotellitoad üle ilma – on duširuum, WC, mugav kaheinimesevoodi, võimalus valmistada kohvi või teed, elementaarsed toidunõud. Põnev on ka multimeediasüsteem, kus projektoriga muudetakse klaassein majas sees suureks puutetundlikuks ekraaniks, mis meenutab hiiglaslikku tahvelarvutit.
Majas olijaile avaneb vaade kõigisse nelja ilmakaarde, kuid kõik, mis toimub maja sees, jääb kõrvaliste pilkude eest varjatuks. Tõsi, läbi kõrgete lagede ja katuse taevatähti siiski ei näe, kuna klaaslae puhastamine osutuks omanikule kulukaks lisakohustuseks. Koos päikesevalgusega ärkama ei sunni keegi samuti, sest ette saab tõmmata kaitsvad kardinad.
Läbinisti eestimaine
ÖÖD majad on läbinisti Eestis disainitud ja toodetud, kasutatakse Eesti materjale ning ehitajaid. Sisekujunduses on ÖÖD käed löönud selliste tegijatega nagu mööblitootjad Kaissu ja Estic Green ning voodipesule ja kodutekstiilidele spetsialiseerunud Udushop. Koostöös Kaissuga loodi voodi, mille alt tuleb eraldi välja lastevoodi.
Mitte just kõige poeetilisemalt kutsub Jaak Tiik enda loomingut lihtsalt hotellitoaks, kuid sellel on hea põhjus – klaasmajad on nii välise disaini kui ka siselahenduste poolest mõeldud just majutusteenuse osutamiseks. Et maja ehitusalune pind on alla 20 m², jääb ära kogu ehitusloaga seotud asjaajamine – piisab vaid teatisest kohalikule omavalitsusele. See võimaldab ettevõtlikul inimesel majutusteenuse pakkumisega kiirelt ja valutult alustada.
Samas möönab Tiik, et otsus on kliendi enda teha. Kahele-kolmele inimesele mõeldud maja võib kasutada vabalt ka suvilana või kombineerida varianti rendile andmisest ning isiklikust puhkemajast, näiteks nagu Eestiski palju populaarsust kogunud AirBnb ärimudeli puhul.
Võimalust äri kasvatada näeb Tiik just majutusteenuse pakkujana. Plaan on ise olla operaatorfirmaks ning luua veebiplatvorm, mis koondab ainult ÖÖD klaasmaju. Platvormi kaudu võiks siis broneerida erinevates asukohtades paiknevaid klaasmajasid. Kuna majade müük eraisikutele jätkub, kujunebki välja omamoodi hotellikett, mis täieneb pidevalt.
Äriplaanil on ka teine tahk: nimelt on kavas ise finantseerida ÖÖD täiendavate hotellitubade loomist juba olemasolevate puhke- ja vabaajakeskuste juurde. „Suuremad üritused nagu pulmad ja ettevõtete suvepäevad nõuavad teatud arvu magamiskohtade olemasolu. Üksikute tubade juurde ehitamine on aga kapitalimahukas, kuna enamasti tähendab uue hoone ehitamist või renoveerimist. Piiratud majutuskohad aga tähendavad, et suurem üritus võib jääda tulemata,” selgitab Jaak Tiik. Täiendavate hotellitubade loomine toetaks tema sõnul ühtlasi juba olemasolevat infrastruktuuri – näiteks spaad, restorani, iluteenuseid.
Sobib nii loodusesse kui ka linna
Kuigi ÖÖD maju on tänaseks kerkinud eeskätt looduskaunitesse kohtadesse, näeb Jaak Tiik neid vaimusilmas ka linnaruumis – häid ja majutusäri tasuvuse kohalt perspektiivikaid kohti leiduks näiteks kesklinna lähedastes rohelistes ja ajaloolistes piirkondades nagu Kalamaja, Kassisaba, Pelgulinn või Kadriorg. Igal juhul tuleb arvestada ümbritsevaga – lisaks inimestele ka tiivulistega, kellele suured klaaspinnad on potentsiaalseks hukatuseks. „Lindude turvalisusele mõeldes teeme koostööd OÜ-ga Salu, kellel on selles vallas palju kogemust,” kinnitab Jaak Tiik.
Arvestades, et ÖÖD tuli esimese majaga välja alles mullu novembri keskpaigas, hindab Tiik seni saavutatut üllatavalt heaks. „Üks klient soovis meilt osta koguni viis maja korraga, kuid enamasti piirdutakse ühe kuni paari maja ostuga. Meid on üles leitud ka Aasiast ning aasta lõpuks on vähemalt üks ÖÖD ka Aasias olemas,” lubab ta. Tiigi tegemisi on märgatud ka mujalt eksootilisematest kohtadest, näiteks Marokost ning Costa Ricalt.
Tulevast turgu näeb Tiik eelkõige Kesk- ja Lõuna-Euroopas ning Põhja-Ameerikas. „Praegusele Executive-mudelile lisanduvad kahekordsed klaasmajad Sviit, mis sobivad suuruselt enam just USA turule,” märgib Tiik.
Konkreetsete turunduskanalite poole pealt eelistavad vennad pigem diskreetseks jääda, kuid mainivad, et tänaseks on turundusele kulunud vähem kui 1000 eurot.
Kuigi ÖÖD kliendibaas alles kasvab, on suurimaks kinnituseks, et aetakse õiget asja, Tiigi sõnul olnud klientide reaktsioon ja tagasiside. „Enne päris hoonet nägemata on paljud fotode põhjal kahtlustanud Photoshopi kurja kätt. Ent siiani ei ole ligi sajast kohapeal käinud kliendist veel keegi pettuma pidanud,” kinnitab ta.
See, kuidas klaaspaneelidest koosnev, 18-ruutmeetrise põrandapinnaga väikemaja horisondi ja ümbrusega ühte sulab, on nagu muljetavaldav mimikri.
Artikkel ilmus Nordica pardaajakirja Time Flies numbris suvi 2017.