Stjuardessi elu - glamuurne elustiil või siiski tõsine töö?

Text: Brenda Roosimaa, Nordica Photos: Nordica / Erakogu Published: 27 / august / 2018

Kõik lennundusega seonduv tundub alati huvitav ja kuidagi salapärane, alates sellest kuidas lennuk õhus püsib kuni pagasi teekonnani lennujaamas. Oleme kõik näinud lennujaamas pardameeskonda uhkelt kõndimas samal ajal mõeldes, kui äge ja glamuurne töö see paistab. On aeg kaardid ausalt lauale panna ja rohkem selle kohta teada saada.

Enda kogemusi Nordica stjuardessina jagab meile särasilme Teele Tasa, kes selle aasta algusest töötab kontoris turundusassistendina. Selleks ajaks oli Teele töötanud stjuardessina pea aasta aega, mis oli üks põnevamaid ning mitmekülgsemaid perioode tema elus. Ootamatud ja huvitavad olukorrad, viisakad ja sümpaatsed reisijad, põnevad ja uued sihtkohad ning rutiinivabad tööpäevad. Need on vaid osa põhjustest, mis inimesi lennusaatja töö juures paelub ning mis Teelega vesteldes esile kerkivad ja mille tagamaid meie lugejatele lahkelt jagab.

Kinnitage turvavööd ning soovime teile kogu Nordica meeskonna poolt meeldivat lendu!

Stjuardess-Nordica-FlyNordica.jpg

Kuidas saab stjuardessiks?

Esiteks pead sa ise tahtma ja õppima selle nimel. Kõigepealt on vaja läbida koolitus, hästi peab tundma nii teooriat kui ka praktikat. Koolituse vältel on alati inimesi, kes taipavad mingi hetk, et see töö ei ole nende jaoks. Edaspidi peab end pidevalt täiendama erinevate koolitustega.


Esimesel kuul õpitakse põhiliselt 9-17ni iga päev teooriat. Selle aja sisse mahub ka Wet Drill. Wet Drill tähendab ettevalmistust hädaolukordadeks, mille jooksul mängitakse ja harjutatakse läbi erinevad olukorrad, mis salongipersonali töös võivad ette tulla. Kõige meeldejäävamad on siiani nii vette hüpped kui ka veel all viibimine. Vette hüppamine toimub nelja meetri kõrguselt ning mainimata ei saa jätta, et vee temperatuur basseinis on tavapärasest madalam. Vee all harjutasime, kuidas pääseda vette kukkunud vrakist ning aidata teisi, see kõik oli väga äge. Lisaks veel fire and smoke simulator (tule ja suitsu simulaator), mille ülesanne on jäljendada olukorda, kui lennukis toimub põleng. 
Eksamid on muidugi ka. Kõike peab väga täpselt teadma, et isegi kinnisilmi leiaks asjad lennukis üles. Ja nüüd pärast eksameid algab lendamine. Alguses muidugi koos pideva järelvalve ehk abiga. Kõik tundub esmapilgul keeruline, kuid hiljem on asjad juba paremini selged.


Kui on huvi ja soov saada purseriks (vanem lennusaatja), on vaja eelnevalt lennata kindel arv lennutunde. Taaskord on vajalik läbida koolitus, mis lõppeb eksamiga.

Mis on stjuradessi puhul olulised iseloomuomadused või oskused?

Julgus, enesekindlus ja hea väljendusoskus (kasvõi pardal teavituste tegemiseks). Keelteoskus, sest seda lihtsam on reisijatega suhelda ehk mida rohkem keeli räägid, seda parem. Ka pikkus teataval määral. Muidugi naeratus! 

"Ja muidugi ei tasu alahinnatada kuvandit, mille jooksul salongipersonal saab palju reisida. Nii see on, aga ainult pealiskaudselt. Sest viibides nädal aega välislähetusel, on sinu koduks hotell ja ülejäänud aeg möödub lennukis."

Kas on olemas reeglid pardateenindaja välimuse jaoks?

Näiteks kinga kontsa lubatud maksimum kõrgus on 7cm - see on paika pandud puhtalt ohutuse tagamiseks. Ilmselt ei oleks ka väga mugav kõrgema kontsaga lennukis inimesi teenindada. Samas väike konts on ikkagi kohustuslik, sest see näeb esinduslik ja hea välja. Soeng ning üldine välimus peab olema kena, lihtne ning väljapeetud. Meik on põhjamaiselt ilus/kaunis ja minimalistlik ning mitte midagi liigselt üle pakutud. Juuksed peavad olema sätitud soengusse, et nad ei segaks ega jääks kuhugi kinni. Kasvõi juba toiduga tegeledes on see oluline.

Eestis ei ole väga palju ja rangeid kriteeriume ette seatud, pigem on need seotud lennuohutuse ja esinduslikkusega. 

 

Mida teeb salongipersonal ajal, mil reisijaid ei teenindata?

Toon kaks näidet. Esimene näide: lendame kuhugi sihtkohta, kus on väga kiire vahetus- reisijad lähevad maha, kiire koristus, uued reisijad peale ja lend tagasi kodumaale. Tallinnas tehakse põhjalikum koristus, catering vahetab asjad ära ning oleme taas valmis uuteks reisijateks.


Teine näide: lendame näiteks Amsterdami, kus kohapeal on meil kaks tundi pausi. Inimesed lähevad maha, me koristame, sööme ning veedame lennukis mõnusalt omavahel juttu rääkides aega. Edaspidi on kõik sama (nagu esimeses näites) ning jõuame tagasi Tallinna.


Lennu ajal


Kui on kiire, siis ei jõua midagi kõrvalist teha. Pikema lennu vältel räägime veidi juttu ning on võimalus ka süüa. Meie ülesanne on õhus olles iga natukese aja tagant kontrollida nii tualetti kui salongi. Pardateenindajad vastutavad lennu ajal kõige eest - kõik peab töötama ja inimeste jaoks peab alati olemas olema.

 

Lennusaatjad-Nordica-FlyNordica.jpg

 

Milline näeb välja stjuardessi tavaline tööpäev?

Toon näite - kui lend väljub hommikul kell 7, siis meil on 50 minutit enne lendu check-in
Jõuan tööle, teeme meeskonnaga briifingu lennu detailide kohta (palju reisijaid on jne), seejärel läbime koos turvakontrolli ja jõuame lennukisse. Lennukis kontrollime kõik asjad  enne reisijate tulekut veel üle. Nüüd, kui reisijad on pardal, alustame safety demoga  (ohutusnõuete tutvustamine), veelkord viimane kontroll (cabin secured) ning tõusemegi õhku. Siis algab pardateenindus, maandumine ja kõik otsast peale.

 

Mitu lendu päevas on, kas kaks?

 

Tihtipeale on päevas üks lühike ja üks pikk lend, nt TLL-Stockholm-TLL-München-TLL. Tegelikult salongipersonal ehk stjuardessid ja stjuardid lendavad kogu aeg lihtsalt edasi-tagasi. Jääb mulje, et lendame (reisime) palju ringi, aga tegelikult tihti lennukist vahepeal välja ei õnnestugi astuda.


Teine variant on kui lähetus kestab paar päeva, näiteks Kopenhaagenis või Vilniuses. Lendan LOTi teenindusega lende suunal Kopenhaagen-Varssav-Kopenhaagen või Vilnius-Stockholm-Varssav-Vilnius, iga päev sama liini (ja nii mitu päeva järjest). Need on üpris rasked päevad. Kokkuvõtvalt minu baas sellel hetkel on siis kas Vilnius või Kopenhaagen, ma ei tule vahepeal lähetuselt koju. 

"Üldiselt on töö hästi vaheldusrikas ja sobib just neile, kes tahavad enda ellu seiklusi. Ka inimestele, kes ei suuda istuda paigal."

Kas stjuardessi elu on nii glamuurne, nagu see välja paistab?

Kindlasti on glamuuri fassaad tingitud kauni jumestuse, hoolitsetud välimuse ja vormi kandmisest. Just vormiriietuse kandmisel peetakse sinust justkui rohkem lugu ja pööratakse pilk kui sa kõnnid. See on tegelikkuses nii iga vormikandja puhul, näiteks kasvõi politsei. See kõik kokku moodustab ühtse terviku ja võib paista kõrvaltvaatajale kui ideaalne töökoht.

Ja muidugi ei tasu alahinnatada kuvandit, mille jooksul salongipersonal saab palju reisida. Nii see on, aga ainult pealiskaudselt. Sest viibides nädal aega välislähetusel, on sinu koduks hotell ja ülejäänud aeg möödub lennukis. Elurütm on hoopis teine, kui olla ja elada lendamise maailmas. Päriselt tegelikult paralleeli glamuurse eluga tuua ei saa, eks see on filmide ja seriaalide poolt palju mõjutatud ettekujutus.

"Just vormiriietuse kandmisel peetakse sinust justkui rohkem lugu ja pööratakse pilk kui sa kõnnid."

Kas sa soovitaksid seda tööd enda tuttavatele, teistele?

Kindlasti, see on väga äge töö! Kõik minu kolleegid on erinevad, eri rahvusest, avatud ning noored. Inimesed, kellega töötan vahetuvad peaaegu iga päev, vastupidiselt kontoritööle. See on tegelikult täiesti graafikuga töö, vahel alustan lende varahommikul, vahel õhtul. Vahel olen stand by, s.t tunni aja jooksul peale kõne pean reageerima (olema lennujaamas). Väsitav on asjaolu, et kord oled varahommikul tööl, siis hilisõhtul, just see graafiku järgi töötamine. Samas paljudele see just meeldibki. Reisida ja funi saab!

Üldiselt on töö hästi vaheldusrikas ja sobib just neile, kes tahavad enda ellu seiklusi. Ka inimestele, kes ei suuda istuda paigal. Väga liikuv töö, hästi suhtlev. Palju reisijaid on eri riikidest ja neil on kõigil erinev väljendusviis. Õpid inimesi hästi tundma, kuidas neile läheneda, mis on vajalik ka edaspidises elus. Võin näiteks tuua, et puhkusele minevad reisijad erinevad tavalistest lendajatest. Neil on teine olek, selline vabam. Muidugi avardab see töö palju silmaringi.

Teele-Lennukis-Nordica-FlyNordica.jpg

  

Mis on selle töö varjuküljed?

Pidev väsimus. See annab eeldatavasti tugevalt tunda just siis, kui käiakse tööst vabal ajal tihti väljas, mis on noortele inimestele kindlasti ahvatlev. Muidugi ei tohi käia väljas vahetult enne lendu, isegi kui väga tahaks ja kui filmides nii on nähtud :) Keeruline võib olla ka siis, kui on lapsed ja pere.

 

Millised on olnud sinu kõige eriskummalised seigad, mis on juhtunud?

Kui on väga kiire, vaatad kella ja mõtled, kas jõuad selle kõik ära tehtud. Muidugi jõuad, lihtsalt sul peavad käed väga kiiresti liikuma. Kui me vett jagasime, siis ma alati kartsin, et pudel võib käest libiseda ja inimestele peale kukkuda ja ükskord see juhtuski! Vett pritsis veidi reisijate riietele, kuid kõik olid sõbralikud ja inimlikud, ütlesid, et vähemalt polnud see kohv, vaid kõigest vesi!


Ükskord polnud mul vist just kõige naeratavam nägu ning siis üks meesterahvas kenasti ütles, et kas ma saaksin ühe kohvi piima ja suhkruga ning kas sa palun naerataksid. See oli väga siiras hetk ja muidugi tuli naeratus suule tagasi.

 

Stjuardess-Teele-Nordica-FlyNordica.jpg

 

Miks sa Nordicasse pardateenindajaks läksid, miks mitte kuhugi välismaale?

Küsisin teiste lennufirmade stjuardesside käest, kes lendavad kaugemale, et kuidas on? Vastuseks sain, et väga äge on, saab vahel paar päeva näiteks Los Angeleses olla. Ahvatlev, kas pole? Kuid pikad lennud on päris väsitavad ja see pidev ajavahe on kurnav ning annab lõpuks (tervisele) tunda. Samas saab rohkem lennutunde ühe lennu eest, nii et see on so-so olukord.

Teine asi on keel. Erinevates rahvuslikes lennufirmades peab oskama nö kohalikku keelt.


Kolmandaks kultuur. Erinevates maailmajagudes on erinev kultuur ja harjumused. Nende õppimine avardab silmaringi ning on kahtlemata väga hariv, mis mitmekesistab igapäeva elu.


Soovime teile ilusat päeva jätku ning täname, et lendasite koos meiega!